Velká rodinná cesta do Itálie. To auto je prostě dobrý…

Kia Ceed absolvovala v uplynulých dnech přes 2.000 dovolenkových kilometrů. Zatížena plným kufrem a třemi osobami svištěla po Českých, Německých, Rakouských i Italských dálnicích, tankovala italské a německé palivo a připsala si první nárazníkový šrám. Jak vhodným vozem na rodinnou dovolenou je Kia Ceed? Jakou měla spotřebu? A jak jsem se cítil po dvanáctihodinové cestě?

Pokud máte také to štěstí a Vaše rodina čítá nějaké to dítko, při plánování cesty berete ohledy zejména na něj. U nás tomu nebylo jinak, proto jsem se rozhodl před cestou pořídit dítěti tablet s pohádkami a také absolvovat cestu od Prahy na jih Lago di Garda přes noc. Cíl byl vyjet kolem osmé, až se dítě vykoupe a „napapá“, po půlnoci si někde odpočinout, snídaní si dát během prohlídky Trenta (Trident) a pak dorazit do Sirmione do hotelu. Také jsem se chtěl před cestou pořádně vyspat, což se mi moc nepodařilo (v den odjezdu jsem se domů vrátil v půl jedné a moc toho nenaspal). Noční cesta přes Plzeň, Řezno, Mnichov, Innsbruck, Brennerský průsmyk a dál po dálnici směr Mantova měla dvě stránky. Zaprvé provoz až po jih Rakouska byl malý. To byl klad. Druhou stránkou byla opravdová únava (zejména očí), kterou jsem pociťoval na posledním úseku cesty z Trenta do Sirmione. Ale zpět k autu.

Někdo to rád s muškami...

Muškám a hmyzu se Ceed líbí také...

První obava spojená s autem byla: „Kam to všechno dáme?“ Tři cestovní kufry, kočárek, velká plážová taška, nočník : - ) a pár věcí navrch. K mému překvapení vše zavazadelník pohltil. Pravda, moc místa už v něm opravdu nezbylo, vše se ale naskládalo pod roletku.

plný kufr

Mámo, ta basa piv se už nevejde .-)

Druhá obava byla z toho, jak si se zátěží poradí motor a to zejména v dálničních stoupáních kolem Brenneru. A musím říct, že to bylo velmi příjemné překvapení. Když jsem popisoval cestu do českého Krumlova a zpět , postěžoval jsem si na nutnost podřazovat v táhlých kopcích. Myslel jsem si, že v dnešní době si již motor nepotřebuje „sednout“ nebo „zajet“, jak se říkalo dřív. Jak jsem se pletl! I se základním motorem se jelo opravdu dobře. A příjemným překvapením bylo i udržení průměrné spotřeby do sedmi litrů. Jistě k tomu přispěla i rychlostní omezení v Rakousku, ale rozhodně i tak se jedná o výborný výsledek.

Spotřeba

Spotřeba po 2.178km? Za mě dobrý...

Třetí obava byla, jak si má choulostivá záda poradí s půldnem v sedadle. I tady to dopadlo lépe, než jsem čekal. Nebudu básnit o tom, jak jsem v cíli cesty vyskočil svěží jako rybička. To bych kecal. Záda jsem cítil. Úplně stejně, jako když jsem stejně dlouhé cesty absolvoval v sedadlech Volva, Škody nebo Volkswagenu.

Jinak světla svítila, klimatizace chladila, motor byl tichý, podvozek jistý, posádka si na prostor nestěžovala a nikde nic nedrnčelo. Ceed mě prostě opět přesvědčil, že vzhledem k pořizovací ceně (a vlastně nejen vhledem k ní) je velmi dobrým autem pro rodinu. A cestou zpět, která byla přes den (a pro mě jako řidiče mnohem příjemnější, navzdory kolonám v první třetině zpáteční cesty), mě Ceed o svých kvalitách přesvědčil znova. Celkem najel 2.178km, palubní počítač ukázal průměrnou spotřebu 6,6 litru (po přepočtení podle tankování 7,01l/100km). Ocenil jsem to zejména při cenách paliva po trase. Už v ČR jsem tankoval před Rozvadovem za „milých“ 39,90,- Kč, v Itálii pak za 47,- Kč a v Německu to u dálnice nebylo o moc lepší.

Přidávám několik nových postřehů k autu a motoru:

  • Motor se na zařazenou šestku lépe chová (dynamika) v rychlostech 140-160 km/h než v rychlostech 100-140 km/h.
  • Trasa (dálnice/silnice), zatížení auta, venkovní teplota (zatím hodnotím bez zimy, ale cestou zpět ukazoval teploměr až 39 stupňů) má malý vliv na spotřebu, která se ve všech režimech drží v mezích 6-7 litrů/100 km.
  • Brzdy zvládají bez vadnutí opakovaná prudší brždění z vyšších rychlostí (vyzkoušeno při dálničním opakovaném dojíždění kolony).
  • Subjektivně nejrychleji vychladíte auto tak, že napřed stáhnete všechna okénka a pustíte klimatizaci, pak okénka přivřete (necháte malou škvíru na odvod horkého vzduchu a teprve potom zcela zavřete.
  • Schránky pod zavazadelníkem se výborně hodí na převoz olivových olejů, těstovin, bot a koření : - )
  • Řízení na dálnici by mohlo více ztuhnout (je možné přepnout režim posilovače na SPORT, pak je tuhé dost).
  • Vrstva laku na nárazníku je silná (bohužel jsem se na její tloušťku podíval po kontaktu s ostrým rohem obrubníku).

Postřehy k cestě a k Itálii:

  • Překvapil mě počet rychlostních omezení v Německu a zejména Rakousku. Před dvěma lety spousta z nich nebyla.
  • V Itálii vyrostlo kvantum nových kruhových objezdů. Hodně z nich je dvouproudých.
  • V Itálii při cestách mezi městy nenajíždějte na dálnice. Souběžně s nimi vede normální silnice, která je zdarma, a ještě se pokocháte venkovem. Nevýhodou je, že je zde hodně úseků s omezením rychlosti + kruhové objezdy v polích, takže cesta může trvat o dost déle.
  • Bacha, Italové moc neblikají!
  • Pokud jen trochu můžete, vyhněte se cestám o sobotách, kdy se střídají hotelové turnusy. Ve všední dny ale zase cesty brázdí kamiony...
  • Pokud máte po trase města Trento, Vicenzu, Mantovu, Veronu, nebo máte blízko ke kterémukoliv  z Italských jezer, stojí to za zastávku.
  • Při cestě zpět přes Brenner si dejte pauzu u Brixenu (Bressanone). Sjeďte z dálnice a ihned za mýtnicí je příjemné odpočívadlo s čistým sociálním zařízením zdarma.
  • Těstoviny, pizza, mátová zmrzlina s čokoládou…  Jo a Leo´s Hamburgeria! Kdo by to byl řekl, že v Itálii narazíte na nejlepší burger svého života. Ale u restaurací pozor – vyplatí se vybírat ty, které hojně navštěvují Italové. A bacha na Copeto (poplatek za obsluhu 1-2 eura k ceně za každou osobu, ikdyž je to dítě, které si jídlo nedá). Rozdíl mezi podprůměrnou a skvělou restaurací je v ceně tak třetina. Takže vybírejte! (dvě jídla + velká voda + 1/4 litru vína "De la Casa" nás přišlo vždy v rozmezí 20-30 eur).
  • Nebojte se rozlévaného vína. Pokud si vyberete lepší restauraci (dle návody výše), dejte si s klidným svědomím "Vino de la Casa", neboli domácí víno. Jedná se o mladá vína, zpravidla od okolních vinařů a je pro restauraci prestižní záležitostí, aby to byla výborná vína k jídlu.
  • Při výběru hotelu si zjistěte, jak velké jsou snídaně. Italská snídaně znamená hodně malý výběr, preferujte "Evropskou". Většinou se vše potřebné dočtete v recenzích na TripAdvisor nebo Booking.com.
  • Pokud byste chtěli nějaké tipy na výlety, hotely atd. k Lago di Garda a blízkému okolí, napište na mail, rád se podělím o zkušenosti z trojnásobného pobytu zde (čtyřnásobného, pokud počítám cestu do Milána, Bergama a Brescie).

Sirmione

Sirmione

Přidat komentář

Zvýrazněné položky jsou povinné.

Klady a zápory Ceedu

+ prostor v interiéru

+ pořizovací cena

+ rozsah reálně využitelných otáček motoru

+ odhlučnění interiéru od motoru

+ malý aerodynamický hluk

+ podvozek - jistota i pohodlí

- odhlučnění podběhů

- mělký zavazadelník

- podsvícení přístrojového štítu (nutnost častého upravování intenzity)

- občasné provrzávání plastu u rádia (od cca 35.000 km) a v madle dveří u řidiče (od cca 55.000 km)

Spotřeba

Ujeto kilometrů: 82.265 - konec

Průměrná spotřeba: 6,93 l/100km

Závady

bez závad

Náklady na servis

25.10.2013 - 16.646 km

Zimní prohlídka (zdarma v rámci programu 777), přezutí kompletních kol

267,- Kč

2.4.2014 - 29.398 km

Prohlídka 1 rok / 30.000 km (vozidlo bez závad)

1.937,- Kč

27.3.2015 - 58.550 km

Prohlídka 2 roky / 60.000 km (vozidlo bez závad)

+ výměna stíracích lišt

+ přezutí kompletních kol

3.412,- Kč

21.3.2016 - 78.532 km

Prohlídka 3 roky (vozidlo bez závad)

+ přezutí kompletních kol

1.933,- Kč

Tip:

Levné pneu s ověřeným původem pro vozy KIA. Nakupte pneumatiky za nízké ceny na Pneumatiky.cz


Oblíbené odkazy