Srovnání - Kia Ceed vs. Kia Carens

Kia Ceed mi byla věrným společníkem a byl to jeden z hlavních faktorů, proč se značkou Kia dále pokračuji. Možná i někteří z vás řeší dilema, zda kombi nižší střední třídy nebo MPV. Kdy je lepší vybrat Ceed a kdy Carens?

Výběr nového vozu pro rodinu provázel podobný ,,kolotoč,” který mě před třemi lety dovedl do autosalonu Kia. Ani teď to dloho nevypadalo, že by výběr mohl padnout na korejskou automobilku. Favoritem na další auto pro rodinu byl VW Golf Sportsvan. To bylo auto, které mě opravdu nadchlo, jenže… Jenže v přepravní kapacitě nenabízelo nic navíc oproti Ceedu. Důvodem pro pořízení nového vozu toiž byl větší nárok na přepravní kapacitu. Častěji potřebuji vozit kormě sebe dva dospělé a dvě děti v autosedačkách. A to je asi jediná možná kombinace, kdy jsou nutností tři samostatná sedadla ve druhé řadě. A to bohužel Sportsvan nenabízí. Logicky jsem pošilhával po Touranu. V základní myslitelné výbavě a motorizaci se po slušné slevě prodejce nabízel za 530 tisíc. Levněji vycházela např. Toyota Verso, Peugeot 5008 (za 505 s naftou, automatem a hodně našlapanou výbavou). Nabízela se také výběhová Zafira od Opelu, ale… po dovybavení na úroveň konkurence se docela blížila ceně Tourana. A tak se vyrazilo na prohlídku auta, které podle motoristických novinářů ,,vypadá a jezdí jako větší Ceed.” Cenová nabídka na diesel se po slevě dostala pod půl milionu. Anebo: ,,můžeš vyzkoušet 1,6 GDI co nám tu stojí.” Autem jsem se projel, vyzkoušel si jeho prostorové možnosti, kritickým okem zhodnotil ,,batožinový prostor” a s konstatování, že 1,6 v Carensu jede podobně jako ta 1,4 v Ceedu požádal o kalkulaci nového vozu a cenovou nabídku na odkup Ceedu. Po obdržění obou cifer bylo rozhodnuto a Ceed už u prodejce rovnou zůstal. Doplatek za nový vůz byl 225.000,- (částku za odkup a za koupi nového auta prozradím později). Levnější auto v konfiguraci tří samostatných sedadel vzadu jsem opravdu nenašel, s Kiou jsem měl dobrou zkušenost, tak nebylo moc co řešit.

Rozměry

To je na podvozku Ceedu? Ikdyž auto takový dojem vyvolává, není. Liší se rozměry i technika. Ceed má vzadu nápravu víceprvkovou, Carens jednoduchou. Carens kontruje o dese centimetrů delším rozvorem (2750mm). Na délku jsou si auta podobná (Carens + 20 mm), na šířku také ( + 25 mm), Carens je vlastně jen znatelně vyšší (+ 125mm). Kde je tedy to kouzlo s místem? Výhodou MPV je kolmější sezení, které vyšší strop umožňuje. Není to pozice pohodlnější, zkracuje však prostor potřebný pro přední pasažéry a tím vzniká více místa vzadu. U tří samostatných sedadel v druhé řadě pak místo pro dospělého mezi dvěma sedačkami vzniká i tím, že krajní sedadla jsou užší a znatelně víc u krajů auta. Mezi úchyty isofix je u carense prostor o 15 cm širší. Boky auta mají také kolmější stavbu, směrem od středu nahoru i dolů se méně zužují, než u aut nižší stavby. A tím jsem i popsal slabinu MPV. Při čtyřech dospělých je pohodlnější cestování Ceedem. Jak vepředu, tak vzadu. Při obsazení 3+2 děti má výrazně navrch Carens. Prostřední místo vzadu je pro dospělého dokonce pohodlnější, než ta krajní (byť blízkost obložení dveří a okna nebyla tak nepříjemná, jako v Touranu).

A co kufr?

Tak tady vyřešila Kia možné dilema mezi Ceedem a Carensem originálně. Kufr je praktickou využitelností vlastně totožný. Litrový rozdíl ve prospěch Carense (536 vs. 528) nemáte moc šanci zaznamenat. O něco praktičtější jsou schránky pod podlahou, fajn je, že roletku můžete sundat a dát pod podlážku, já bych přesto, stejně jako u Ceeda, ocenil, kdyby v kufru žádná mezipodlaha nebyla a kufr byl jednou velkou dírou. U nové Sportage už se Kia alespoň částečně poučila a nabízí podlážku polohovatelnou. Výhodu tak má Carens jen při zvětšování přepravní kapacity. Do roviny s podlážkou srovnáte zadní sedadla i to spolujezdcovo. Tady by šlo i pohodlně spát…

Jízda

Odlišná koncepce náprav není při běžné jízdě zdát, pouze při přejezdu např. děr ucítíte od zadní nápravy větší ránu. Při ostřejším průjezdu zatáčkou nebo vlku a také při brždění musí řidič Carense počítat s větší váhou vozu (+ cca 200 kg). Kia u Carense trochu odlišně naladila posilovač řízení. Zatím váhám mezi nastavením NORMAL a SPORT (u Ceedu jsem nechával NORMAL). Carens nabízí také velmi dobrou užitečnou hmotnost (723 kg), při plně naloženém autě tak volantem vedete i více než dvě tuny… Velkou otázkou tak bylo, jak si s takovou vahou poradí motor. Papírové parametry nejsou zlé (0-100 km/h za 11,3 vteřiny), v praxi to žádná sláva není. Větším problémem je spotřeba. K udávané průměrné 6,5 litru si bez obav připočtěte celý litřík.  Aby to však nevypadalo, že motor 1,6 GDI haním. To by nebylo spravedlivé. V Carensu je prostě potřeba s charakerem atmosférického motoru počítat a při potřeby pružného zrychlení podřazovat. V otáčkách nad 3.000 motor jede slušně. V Ceedu musí být s 1,6GDI radost jezdit a spotřeba bude určitě výrazně lepší (nižší váha, nižší odpor vzduchu). Při jízdě je carens pochopitelně méně obratný než Ceed, v pohodlí však nad kombi vede. A to i díky velmi dobrému odhlučnění (až na ty kamínyk do podběhů, to se ještě Kia stále nenaučila). K motoru se ještě vrátím jednou poznámkou - má fakt skvělý zvuk.

Řidič pocítí při řízení ještě jednu změnu - výška jeho posedu je naprosto srovnatelná s SUV. Přehled o provozu je tak o dost lepší, než v nižších autech.

Zpracování, materiály a rozdíly

Upřímně vám prozradím jednu věc. Bál jsem se interiéru a jeho kvality. Přeci jen, Ceed se vyrábí na Slovensku, Venga a Sportage, pokud se nemýlím, dokonce v ČR, Carens v Koreji. Něčemu se však holky a klucí korejský museli naučit. Zpracování hodnotím o půl známky lépe, než bylo v Ceedu. Materiály jsou podobné kvality a není nač si stěžovat (měkčených plastů víc nenajdete ani v Superbu). Nadchly mě měkké výplně dveří nad loketní opěrkou, která je sama také polstrovaná měkkým materiálem. Takové pohodlí pro levou ruku řidiče jsem zaznamenal dosud jen u Nissanu Pulsar. O něco pohodlnější jsou pro osobu mého nadprůměrného vzrůstu sedadla, mít o pár cm výšky méně, možná bych však tvrdil opak. Zcela jiný je volant. Tříramený s opravdu o hodně silnějším věncem. Zvykat si musím na barvu stropu a zakrytí sloupků . místo tradiční šedé je zde použita jakási béžová.

Rozdíly najdeme i v ovládání a v přístrojích. Oproti Ceedu se mi více líbí přístrojový štít s analogovým teploměrem chladicí kapaliny (i zde je ustálené provozní teplota pod 90 stupni) a bílé podsvícení displeje palubního počítače, který je lépe čitelný na slunci a v noci méně tahá za oči (na rozdíl od Ceedu nezobrazuje natočená kola po nastarotvání). Ve srovnání se Ceedem však vidím i zápory - víčko nádrže nemá magnet, ale po japonském způsobu se otevírá páčkou od nohou řidiče. Údaji palubního počítače můžete procházet jen jedním směrem. A spolujezdcům chybí displej s časem a teplotou, který má Ceed hezky pod čelním oknem viditelný pro všechny pasažéry. Zde se venkovní teplota zobrazuje v přístrojích před řidičem a čas na displeji radia. Ještě jsem odhalil jednu drobnost - zatímci u Ceedu se otevírá víko kufru napravo od středu, v carensu je to tradičně zcela uprostřed. 

Systém automatických stěračů a spínání osvětlení bude zřejmě stejný, ajko v Ceedu. Zatímco čidlo stěračů pracuje perfekně (i díky tomu, že jeho citlivost na déšť si můžete nastavit), automatické rozsvěcení světel se mi nelíbí. Zatímco tunel detekuje perfektně a rychle rozsvítí, na šero nebo déšť reaguje o mnoho déle než bych sám svícení zapínal. Zde se bohužel citlivost nastavit nedá.

A to je přátelé asi tak vše, co jsem vám k porovnání chtěl napsat. Na webu jednu stálou stránku Carensu věnuji, časem se stanu praktickým rádcem ohledně motoru 1,6 GDI a co se Ceedu týká… mám nápad, jak bude obsah k tomutu modelu dále přibývat.

Klady a zápory Ceedu

+ prostor v interiéru

+ pořizovací cena

+ rozsah reálně využitelných otáček motoru

+ odhlučnění interiéru od motoru

+ malý aerodynamický hluk

+ podvozek - jistota i pohodlí

- odhlučnění podběhů

- mělký zavazadelník

- podsvícení přístrojového štítu (nutnost častého upravování intenzity)

- občasné provrzávání plastu u rádia (od cca 35.000 km) a v madle dveří u řidiče (od cca 55.000 km)

Spotřeba

Ujeto kilometrů: 82.265 - konec

Průměrná spotřeba: 6,93 l/100km

Závady

bez závad

Náklady na servis

25.10.2013 - 16.646 km

Zimní prohlídka (zdarma v rámci programu 777), přezutí kompletních kol

267,- Kč

2.4.2014 - 29.398 km

Prohlídka 1 rok / 30.000 km (vozidlo bez závad)

1.937,- Kč

27.3.2015 - 58.550 km

Prohlídka 2 roky / 60.000 km (vozidlo bez závad)

+ výměna stíracích lišt

+ přezutí kompletních kol

3.412,- Kč

21.3.2016 - 78.532 km

Prohlídka 3 roky (vozidlo bez závad)

+ přezutí kompletních kol

1.933,- Kč

Tip:

Levné pneu s ověřeným původem pro vozy KIA. Nakupte pneumatiky za nízké ceny na Pneumatiky.cz


Oblíbené odkazy