Testovali jsme: Kia Cee´d 1,4

Využili jsme nabídky společnosti Auto Branka otestovat na 24 hodin Kiu Cee´d se základním benzinovým motorem o obsahu 1,4 a ve druhé nejnižší výbavě Comfort. Tedy v žádné naleštěné specifikaci pro novináře. Naopak, ve verzi, po které šahají zájemci o nový Cee´d zřejmě nejčastěji. Jak se nám automobil vyráběný na Slovensku líbil? Jak si s autem poradil malý motor?

Cena a výbava

Pokud byste se pro Nový Cee´d rozhodovali, je právě výbava Comfort tou, kterou bychom vám doporučili. Důvod je jednoduchý – importér na skladové vozy v této výbavě dává slevu 40.000 tisíc, navíc litá kola a parkovací senzory zdarma. Dealer vám dokáže cenu ještě trochu srazit, proto konečná cena vozu, pokud byste na rozdíl od testovaného nezvolili metalízu, by byla dobrých 290.000,- korun. Za to byste dostali auto s šesti airbagy, ESP, asistentem pro rozjezd do kopce, klimatizací, dálkově ovládaným centrálem, alarmem, rádiem a další výbavou. Pokud se podíváme do nabídky příplatků, doporučovali bychom paket Plus za 15.000,- (tempomat, mlhovky, kožený volant a řadicí páka, elektrické ovládání zadních oken, nastavitelná intenzita posilovače řízení a chromové doplňky). Cena Cee´du je srovnatelná s podobně vybavenou Škodou Rapid 1,2 TSI 63 kw. Cee´d je konkurentem VW Golf, Opelu Astra, Renaulu Megane, Citroenu C4, svého dvojčete Hyundaie i30 a domácí Škody Octavia.

Motor a spotřeba

Když jsme auto přebírali, právě motor byl pro nás jednou z nejzásadnějších otázek. Jak si nepřeplňovaná 1,4 s výkonem 73kw a točivým momentem 137 Nm poradí s 1.200 kg vážícím Cee´dem? Jaká bude spotřeba motoru? Jak na tom bude s hlučností? Jak se s ním bude jezdit v porovnání se Škodováckým 1,2 TSI 77 kw/175 Nm v podobně těžkém voze?

Motor nás mile překvapil. Prokázal nejen charakter, ale i ochotu pracovat v širokém spektru otáček. Tomu pomáhala i nakrátko poskládaná převodovka. Pro klidnou jízdu padesátkou po městě stačí zařadit pětku, motor si s tím bez problému poradí a ještě se odvděčí nízkou spotřebou. Potřebujete předjet? Podřaďte ne o jednu, ale rovnou o dvě rychlosti, vytočte ho nad 4.000 otáček a on se probudí. To vše při zachování ticha v kabině. No jo, ale co na dálnici? Ani tady motor nebyl tak marný, jak by se dalo očekávat. Pro plynulou jízdu v rychlosti 130-140 km/hod. ho nebylo třeba nijak trápit. Poradil si s tím bez problémů. I tady platilo, že pro výraznější akceleraci bylo lepší podřadit o dva stupně (například pro předjetí pomalejšího auta, které vás zbrzdilo na 110km/hod.) Co bylo potěšující, že i při dálničním režimu, kdy otáčky motoru neklesaly pod 3.600, bylo uvnitř stále ticho. Podobně fajn nám vyšla spotřeba. Na cestě z Proseka do Miřejovic, kterou jsme absolvovali mimo dálnici, ukázal palubní počítač 5,7l/100 km. Za celý první testovací půlden, kdy jsme najeli přes 200 km, zkoušeli dynamiku motoru i dálniční rychlosti ukázal počítač 6,4 litru. Jsme si jistí, že právě za tuto hodnotu lze s autem jezdit dlouhodobě. Na dálnici pak spotřeba rostla, ale přiměřeně. Pohybovala se mezi 7,2 – 7,5 litru na 100 km.

Pokud se pustíme do srovnání s 1,2 TSI 77kw, který do všech modelů kromě nejmenšího Citigo dává Škoda, není jednoduché určit vítěze. TSI pracuje v nižších otáčkách, ze kterých nabízí lepší pružnost při zrychlování. U Kie to musíte kompenzovat podřazením. Na druhou stranu, u TSI v 5.000 otáčkách končíte, motor už vám víc nenabídne. U Kie je motor právě zde v největší ráži. Kde TSI vítězí je dálnice. Ne spotřebou, ale lepší ochotou zrychlovat. Ve městě si nás ale získal víc motor z Kie. Jeho zátah postrádá údernost TSI, je ale lineární v širokém pásmu otáček, což je pro běžnou městskou jízdu příjemné. Kdo používá auto převážně pro městský a příměstský provoz, Kia mu poslouží minimálně stejně dobře, jako Škoda s TSI. A to nejen jízdním projevem, ale i spotřebou. Ve městě je shodná, mimo město je u Kie stálejší (TSI je velmi náchylné dát vám znát každé předjetí nějakou tou decinkou průměrné spotřeby navíc, pokud ale jedete plynule, je TSI o něco úspornější), na dálnici je spotřeba rovněž velmi podobná.

Plusem klasické koncepce v Cee´du je topení. Kdo má TSI, ví, o čem mluvíme. Příklad – teplota na nule. Jedete s TSI od Tesca na Mělníku směrem na Prahu, vůz začne pořádně topit až ve Větrušicích. Kia topí, než dojedete k cukrovaru, tedy o nějakých 5 kilometrů dříve.

Jízda se Cee´dem v praxi

Také jste si mysleli, že nejde skloubit německou stabilitu a francouzské pohodlí? Vidíte, a ono to jde. Auto jsme nedostali do situace, kdy by nezvládalo. Jistě, je to i zásluhou citlivě zasahujícího ESP a standardní víceprvkové zadní nápravy, ale důležitý je výsledek – auto jelo tam, kam jsme ho volantem poslali. Díry, kostky, příčné prahy? Auto si s nimi poradilo velmi dobře, posádku obtěžovaly jen nezbytně nutnou mírou. Lepší utlumení by si zasloužily jen kamínky odlétající od kol. Ty trochu „chrastí“ o podběhy.

Vyčlenili jsme si čas na noční jízdu. Chtěli jsme vyzkoušet, jak projektorová světla Cee´du svítí. U první generace to byl problém, který majitelé řešili žárovkami s vyšším světelným výkonem. U druhé je dojem dán především tím, s jakým autem srovnáváte. A náš verdikt? Světla nesvítí výborně, ani chvalitebně, svítí dobře. Což znamená, že nesvítí dostatečně nebo nedostatečně. Svítí tak jak je pro bezpečnou noční jízdu potřeba. Nic víc, nic míň. Při noční jízdě jsme si uvědomili ještě jednu věc – osvětlení ovladačů interiéru je u Kie lepší, než u i30. Ta svítí až moc. U Kie bez ohledu na nastavení jasu (jedním ovladačem ovládáte intenzitu podsvícení přístrojového panelu, ovladačů i rádia) vás nic neotravuje. Podsvícení rádia lze vypnout zcela. Rádio se standardními šesti reproduktory po zapnutí funkce BASS nehrálo vůbec špatně. USB konektor je u Kie známou písničkou, funguje dobře.

Sedadla byla dobrá. Přední dostatečně velká, tuhostí tak akorát, hodně vysokým lidem může trochu vadit jejich tvarování v oblasti lopatek, ale nic zásadního ani pro dlouhé jízdy. Výborně umístěná byla loketní opěrka, pro menší lidi může být problém její podélná nenastavitelnost. Vzadu jsou sedadla nadprůměrně rozměrná a pohodlná. 190 cm vysoký řidič si naprosto v pohodě sedne za sebe. Na šířku je v obou řadách místa dostatek. Výhled z auta dobrý, zadek a boky jdou lehce odhadnout, na předek si prvních pár parkovacích manévrů budete zvykat. Jako u většiny nových aut – není jeho konec vidět. Zrcátka jsou dostatečně velká, možná zbytečný je jejich protažený tvar v horní části. Volant by mohl mít větší průměr věnce a možná jiný tvar ramen. Kožená verze je prý s o něco větším průměrem věnce lepší.

Kufr (rozuměj zavazadelník) má podle výrobce 380 litrů. Citroen C4 s uváděným stejným objemem tedy vypadal větší… Kufr je prostě takový, jaký u hatchbacků této třídy bývá. 90% jízd vám bude stačit, u zbylých budete muset o zavazadlech přemýšlet jak Neruda. Kam s ním?

Palubní počítač je po Mercedesovsku umístěn ve středu rychloměru. Je to dobré řešení. Jeho funkce jsou dostatečné, obsahuje i základní nastavení funkcí vozu a přehled o servisních intervalech. Má méně funkcí než MAXIDOT od Škody, ale v nabídce má vše nezbytně potřebné. Na rozdíl od Škody třeba možnost nastavení rozsvícení světel po dálkovém odemčení vozu, stejně tak funkci „comming home“.

Všechny ovladače fungovaly precizně. Materiály byly absolutně bez připomínek. Ani čudlík od schránky před spolujezdcem nás neurážel jako Františka z Autosalonu. Prostě byl ze stejného plastu jako spodní část palubovky. Odkládací prostor před řadicí pákou byl osvětlený. Dobrá vychytávka.

Celkově z interiéru a pocitu z jízdy s autem nám vychází hodnocení velmi dobré – ikdyž bychom chtěli, vozu vlastně není co zásadního objektivně vytknout.

Exteriér

Hodnocení vzhledu je vždy subjektivní záležitostí. Je kachna od Citroenu krásná nebo ošklivá? Je nová Octavia nadčasová? Je hezčí Cee´d nebo i30? Je Cee´d napodobeninou Astry? Osobně považuji Cee´d za docela hezké auto. Některé křivky bych oželel, možná by se pak ale stal autem nudným. Zestárne brzy jeho vzhled? Nevím, a kdo to dnes ví, je zřejmě z řeckých Delph. Co se mi na autě vzhledem líbí, jsou přední světla. Koukej Rapide, koukej Octavie bez xenonů, jak můžou vypadat základní světla! Bez diod a podobných módních výstřelků. Za povedený považuji pohled na auto zepředu. Z boku a zezadu dávám známku dobrý (průměr), chromová koncovka výfuku mě na rozdíl od Auto.cz neuráží.

Celkové hodnocení

Koupit nebo nekoupit Cee´d? Jste omezeni rozpočtem? 300.000,- je strop? Není vaším snem mít auto „pro závistivé sousedky“ jako třeba základní Octavii? Zklamal vás zjevný krok Škody zpět v materiálech v interiéru (Rapid, Octavia). Nejste si jisti spolehlivostí motorů TSI? Tak si na den půjčte Cee´d (viz níže), třeba vás přesvědčí stejně jako nás, že za tu cenu …. je to auto s velkým A. Takové Das Auto.

Pozn.: Ceeda si na den můžete půjčit i vy, nabízet by to měli všichni autorizovaní dealeři značky. U přebírání auta podepíšete zápůjční listinu, okopírují si vaše doklady. Žádné půjčovné, pojištění nebo kauce neplatíte, platíte si pouze palivo. Máme maximálně dobrou zkušenost s prodejcem Kia Auto Branka Praha Prosek, konkrétně panem Fojtíkem. Klidně se na něj s žádostí o zapůjčení obraťte.

PS: A pokud se chcete na něco k Cee´du zeptat, napište nám na isoutok@email.cz

Přidat komentář

Zvýrazněné položky jsou povinné.

Klady a zápory Ceedu

+ prostor v interiéru

+ pořizovací cena

+ rozsah reálně využitelných otáček motoru

+ odhlučnění interiéru od motoru

+ malý aerodynamický hluk

+ podvozek - jistota i pohodlí

- odhlučnění podběhů

- mělký zavazadelník

- podsvícení přístrojového štítu (nutnost častého upravování intenzity)

- občasné provrzávání plastu u rádia (od cca 35.000 km) a v madle dveří u řidiče (od cca 55.000 km)

Spotřeba

Ujeto kilometrů: 82.265 - konec

Průměrná spotřeba: 6,93 l/100km

Závady

bez závad

Náklady na servis

25.10.2013 - 16.646 km

Zimní prohlídka (zdarma v rámci programu 777), přezutí kompletních kol

267,- Kč

2.4.2014 - 29.398 km

Prohlídka 1 rok / 30.000 km (vozidlo bez závad)

1.937,- Kč

27.3.2015 - 58.550 km

Prohlídka 2 roky / 60.000 km (vozidlo bez závad)

+ výměna stíracích lišt

+ přezutí kompletních kol

3.412,- Kč

21.3.2016 - 78.532 km

Prohlídka 3 roky (vozidlo bez závad)

+ přezutí kompletních kol

1.933,- Kč

Tip:

Levné pneu s ověřeným původem pro vozy KIA. Nakupte pneumatiky za nízké ceny na Pneumatiky.cz


Oblíbené odkazy