Je lepší Octavia nebo Ceed?

octavia vs ceed

Co dělá Octavia minulé generace na stránkách testu Ceedu? Jak jsem zmínil v diskuzi, potkala mě nemilá událost - dopravní nehoda. A jako náhradní vůz po dobu opravy jsem vyfasoval právě Octavii 1,4 TSI s výkonem 90 kw. Jedná se o liftback s najetými 33 tkm. S tímto vozem jsem absolvoval i zářijovou rodinnou dovolenou po luzích a hájích severu naší země. Právě Octavia II. generace vládla prodejům v České republice, když na trh přišel současný Ceed. Tak alepsoň zjistíme, které auto je lepší…

Radši bych samozřejmě srovnával se současnou generací Octavie (nejradši bych se nestal účastníkem nehody :-), málem jsem srovnával se zapůjčeným Riem, ale osud mi postavil do cesty Octavii II. Jak po tisícovce kilometrů za jejím volantem vyznívá srovnání obou vozů?

Vzhled

Hodnocení designu je věc individuální, nebudu se tedy do ní příliš pouštět. Octavia má předek i zadek o několik centimetrů výše nad zemí, což není moc estetické, ale praktické. Co naopak možná vypadá dobře, v praxi to ale budete proklínat, je délka zadních dveří Octavie liftback. Při parkování mezi auty je na to třeba myslet a na stranách ponechat dostatek místa pro jejich otevření. Obzvláště, když v zadu vozíte děti v autosedačce. Dveře v zadní části vozu mají snad o dvacet čísel větší délku, než ty u Ceedu. Vzhled Octavie po faceliftu stále dělí lidi na dvě skupiny, z nichž možná ta mírně početnější říká, že před faceliftem to bylo lepší. V interiéru mi z hlediska vzhledu na Octavii nic nevadí, tedy i deset let poté, co byla uvedena na trh, nepůsobí uvnitř zastarale. Čistě subjektivně bych to pak viděl na výhru Ceedu v podobě exteriéru a remízu uvnitř.

octavia interiér

Za volantem

Zvláštní pocit mě přepadl po usednutí za volant Octavie. najednou se nezdála tak velká jako Ceed, a to navzdory tomu, že volant i sedadlo jsou nastavitelné ve větším rozsahu, než u žilinského automobilu z koresjské stáje. Také sedák i opěradlo svou šířkou na Ceed ztrácí. U opěradla to pak platí i o jeho výšce. za předním sklem je vidět kapota, což mi u Ceedu trochu chybí. Je to jen pocitová záležitost, ale pocit někdy utváří na celkovém dojmu hodně. Člověk si zvykne na vše, a tak mi po té tisícovce kilometrů už ani nepřijde, že pedály jsou u Octavie posunuté doprava. U Ceedu jsem polohu pedálů mnohokrát chválil, po přesednutí do jiného auta si to opět uvědomuji. Z užšího interiéru dost ubírá široký panel palubní deksy s rádiem a ovládáním klimatizace. Páni, tak velký auto a já tady narážím pravým kolenem do palubovky…

Vzadu je místa pro dva pocitově podobně, jako v Ceedu. Pro tři to ale není. Středový tunel, který se táhne celým interiérem Octavie odhaluje přednost Ceedu, kterou jsem možná dosud nezmínil. Totiž fakt, že v Ceedu prakticky žádný není… Pokud bych měl shrnout výtky k prostoru interiéru Octavie, pak prostě celý působí jako vtisknutý mezi podběhy a uprostřed rozdělený tunelem. Vzadu pak mezi dvě dětské sedačky (chválím lépe přístupné uchycení pro Isofix, než v Ceedu) dospělého neposadíte. V Ceedu no problem.

Karta se obrací při porovnání zavazadelníků. A to mám půjčený liftback. Zde jednoznačně vítězí Octavia. A opět budu žehrat nad zbytečnými přihrádkami pod podlahou Ceedu, které jsou někdy fajn, většinou ale prostě ubírají místo využitelné při přepravě většího nákladu.

Zavazadelník Octavie je v úrovni podlahy o 8 cm delší, mezi podběhy je pak o 1 cm Octavie užší (o stejnou hodnotu je užší i za nimi). Od podlahy po kryt zavazadelníku pak nabízí 57 cm, což je o 11 cm víc, než v Ceedu. A přesně tato hodnota se Ceedu ztratila do zmíněných přihrádek…

Samostatnou kapitolou jsou materiály a zpracování. Zatímco v materiálech bych to viděl na remízu, a to včetně odolnosti proti opotřebení, ve zpracování vidím Octavii jako mírně lepší. Dal bych jí na školní stupnici 1-, zatímco Ceedu 2. Proč? I u Octavie jsem za krátké používání odhalil nekonalosti ve zpracování (např. napojení krycího plastu A sloupků na textilii stropu, nebo vrzající madlo dveří u řidiče), za jízdy však interiér vydává různé nežádoucí zvuky méně, než o deset tisíc kilometrů více ojetý Ceed. Pokud pak patříte mezi lidi s dobrým hudebním sluchem, zavírání dveří u Ceedu zní lépe, než u Octavie. Ale to už jsme u detailů, které pro hodnocení užitku z auta jsou dosti podružné.

octavia kufr

Dva světy

Proti základní motorizaci Ceedu (1,4 CVVT) vlastně nemohu říct křivého slova. 1,4 TSI je však přeci jen výkonem i točivým momentem jinde. Ve zrychlení to tak za volantem nevyzní, ostatně jak často šlapete při normálním ježdění na plyn až na podlahu, ale v pružnosti a od toho se odvíjející četnosti řazení je rozdíl hodně velký. Ale abychom pohonné ústrojí Octavie pouze nechválili - převodovka pracuje v Ceedu lehčeji a přesněji. A spotřeba? S Octavií jsem stejným jízdním stylem jezdil za 6,84 l/100km podle tankování. Tedy za to samé, co se Ceedem. Hluk od motorů (a podvozků) mi přišel stejný. Chod motoru Octavie byl akusticky hrubší, než u Ceedu. Po nastartování do zahřátí jsem cítil i přenášející se vibrace, může to však být jen záležitost konkrétního vozu. Jako subjektivní poznámku pak berte dojem, že spojka Octavie je lépe dimenzována a při popojíždění v kolonách nebo opakovaném rozjíždění do kopce nepocítíte zhoršení její funkčnosti, což se mi u Ceedu již asi dvakrát stalo.

Možná největší rozdíl mezi auty je v nastavení podvozku a řízení. zatímco u Ceedu je jízda komfortní, vůz se ani na horších cestách netřese a s uskakováním kol v zatáčkách na hrbolech se prakticky nesetkáte, u Octavie tuhé naladění dělá své. Na kvalitní silnici budou pohodlná obě auta, na nekvalitních pouze jedno. A že by tuhý podovzek přidával Octavii na jízdní jistotě, to tedy říci nemohu.Totéž platí o řízení. Posilovač Octavie klade větší odpor rukám řidiče, než ten u Ceedu. Více kontaktu s koly jsem však, narozdíl od mnohých novinářů a možná i řidičů, necítil. Možná za zimních podmínek by tomu bylo jinak, to však neposoudím.

Závěr

Myslím si, že obě auta jsou dobrá. Netřeba je podceňovat, ale ani přeceňovat. Oba vozy mají přednosti i nedostatky. A díky tomu, jak jsou rozloženy, míří na trochu jiné zájemce. Kdo sází na pohodu a pohodlí pro cestující, favorizoval by Ceed. Kdo na výkon a velikost kufru, upřednostnil by jízdu v Octavii. V závislosti na motorizacích se samozřejmě bude toto hodnocení měnit.

Musím také zmínit nekritičnost Čechů k Octavii. Obzvláště výživné bývají poznámky v internetových diskuzích. Doporučil bych jim, aby si za volant Ceedu sedli a ujeli s ním alespoň těch tisíc kilometrů, jako já s Octavií. Jsem člověk, který je k autům dost kritický a nic jim neodpoštím. Možná proto je tak často měním. A pobyt za volantem Octavie mě přesvědčil o tom, že ten Ceed je opravdu povedené auto.

Porovnání rozměrů (v mm) Ceed SW x Octavia II liftback

délka 4505 x 4572

šířka 1780 x 1769

výška 1485 x 1462

rozvor 2650 x 2578

udávaný objem zavazadelníku (l) 528 x 560

Klady a zápory Ceedu

+ prostor v interiéru

+ pořizovací cena

+ rozsah reálně využitelných otáček motoru

+ odhlučnění interiéru od motoru

+ malý aerodynamický hluk

+ podvozek - jistota i pohodlí

- odhlučnění podběhů

- mělký zavazadelník

- podsvícení přístrojového štítu (nutnost častého upravování intenzity)

- občasné provrzávání plastu u rádia (od cca 35.000 km) a v madle dveří u řidiče (od cca 55.000 km)

Spotřeba

Ujeto kilometrů: 82.265 - konec

Průměrná spotřeba: 6,93 l/100km

Závady

bez závad

Náklady na servis

25.10.2013 - 16.646 km

Zimní prohlídka (zdarma v rámci programu 777), přezutí kompletních kol

267,- Kč

2.4.2014 - 29.398 km

Prohlídka 1 rok / 30.000 km (vozidlo bez závad)

1.937,- Kč

27.3.2015 - 58.550 km

Prohlídka 2 roky / 60.000 km (vozidlo bez závad)

+ výměna stíracích lišt

+ přezutí kompletních kol

3.412,- Kč

21.3.2016 - 78.532 km

Prohlídka 3 roky (vozidlo bez závad)

+ přezutí kompletních kol

1.933,- Kč

Tip:

Levné pneu s ověřeným původem pro vozy KIA. Nakupte pneumatiky za nízké ceny na Pneumatiky.cz


Oblíbené odkazy