Ceed vs. Carens

Při výměně automobilu jsem u vozu, který má plnit roli rodinného dostavníku, zůstal věrný značce KIA. Ceed nahradil Carens. Jak mi tyto dva vozy vycházejí ze vzájemného srovnání?

Design

Oba vozy se již nyní prodávají ve faceliftovaných verzích, změny však zdaleka nebyly tak dramatické (a kontroverzní), jako u Škody Octavie.

Kia Ceed svého času zřejmě definitivně posunula vnímání korejských vozů tuzemskými zákazníky do hlavního proudu. A nutno i po letech říct, že design druhé generace Ceedu stárne velmi pomalu. O Carensu při představování říkali, že je to MPV pro muže, kteří nechtějí jezdit VW Touran. Touran prý jako by okolí říkal ,,se mnou na rande nechoď.” Mě se nejen u designu víc zamlouvá věta z pořadu Autosalon, která zní: ,,vypadá a jezdí jako větší Ceed.”
Asi neznám MPV, které by bylo lákavé vzhledem a ten se stal důvodem prodejů modelu. Pokud kriticky srovnám vzhled obou automobilů, musím uznat, že Ceed je hezčím vozem.

Řízení

Výhodou MPV je vyšší posaz, nevýhodou vzpřímenější pozice. Ceed je docela nízkým autem, nastupování a vystupování tak bylo větší gymnastikou, než posazení se do sedadla Carense skrz větší otvor dveří. Samotné sezení je svou kvalitou srovnatelné. Osobám vyšší postavy vyhoví v Carensu výše ukotvený volant, který mi v Ceedu trochu ,,ležel na nohou.” Samotná sedadla jsou v obou vozech povedená a nedávají záminku ke kritice. Carens disponuje silnějším věncem volantu, což mi vyhovuje, stejně tak tvar volantu se mi zdá o chlup lepší. Palubní deska a výplně dveří mi trochu víc sedí v Carensu, materiály se mi také zdají nepatrně lepší. Zatím však nemohu po dvou desítkách tisíc kilometrů srovnávat jejich odolnost, která byla v Ceedu skvělá. Chod ovladačů, pedálů, je srovnatelný, řazení v obou autech snese srovnání s tím nejlepším na trhu. Kritika tak míří u obou vozů k naladění posilovače řízení (po faceliftu je to podle některých majitelů u obou modelů lepší). U Ceedu jsem jej měl nastavený trvale do režimu NORMAL, u Carensu na dálnicích přepínám do režimu SPORT s větším odporem, u obou vozů však nebyl zcela ideální přenos informací od kol k pažím řidiče. Zde v přímém srovnání s výrobky koncernu VW, PSA nebo Ford obě Kie ztrácejí. Totéž se dá říct o brzdách v obou vozech - ABS je trochu zbytečně splašené. Také při prudkém brždění auto trochu zaplave. No ale když dáte zahulit brzdám ve Škodovce, chovají se vlastně stejně…

Kabina a kufr

Ceed v době uvedení na trh patřil k lídrům prostornosti v segmentu, s generační obměnou konkurentů se propadl do průměru. Pro přepravu čtyřech dospělých nebo dvou dospělých a dvou dětí v autosedačkách s přehledem vyhoví. Batožinový prostor (zdravím Slovenské pretěkáry) Ceedu SW je s Carensem srovnatelný, zásadní rozdíl panuje ve druhé řadě sedadel. Carens nabízí tři samostatná posuvná sedadla (s možností nastavení sklonu opěradla či sklopení do roviny s podlahou kufru, prostřední sedadlo nemá isofix a je o trošku užší) a o zhruba decimetr větší podélný prostor pro nohy zadních cestujících. Stejně jako Ceed má rovnou podlahu bez středového tunelu. Zatímco dva dospělí ocení cestování na zadních místech více v Ceedu, protože v Carensu by si stěžovali na namáčknutí na dveře, níže umístěné sedáky a úchyty pásů, děti či tři dospělí pojedou radši v Carensu. Sám jsem Carens kupoval především kvůli schopnosti převézt vzadu dvě velké dětské autosedačky a mezi nimi dospělého, čemuž nevyhoví žádné kombi nižší střední třídy. Děti milují stolečky, které mají k dispozici, a oproti ,,tomu bílému autu” mají i lepší výhled na okolní svět.

Motory

Snad osud tomu chtěl, že u obou vozů jsem zvolil základní benzinovou motorizaci. V případě Ceedu 1,4 CVVT, u Carense 1,6 GDI.
1,4 CVVT zpětně hodnoceno v Ceedu nenadchla ani neurazila, měla přiměřenou spotřebu a hlavně byla absolutně spolehlivá.
A jak jsem spokojený s 1,6 GDI? Začnu tím, že mít ji v Ceedu, jsem nepochybně náramně spokojen. Motor má výborný zvuk, líbí se mu otáčky, má slušný výkon a na atmosféru i točivý moment (oproti turbem dopovaným motorům mu chybí kroutící moment v nižších otáčkách) a s lehčím autem s menším odporem vzduchu by byla jedna radost jezdit. A v tom je u Carense trochu problém. Je těžší a má větší odpor. Přestože motor na rodinné cestování vyhoví (a dynamické vlastnosti má i zde lepší, než v 1,4 v Ceedu), dá to řidiči pocítit na spotřebě (dlouhodobá cca 7,6l/100 km).

Mým ideálem by tedy byl motor 1,6 GDI v Ceedu (napsat 1,4 v Carensu by asi bylo bláznovství, co? :-)

Podvozek

Přestože podobnost obou vozů svádí k myšlence, že Carens je postavený na podvozku či podvozkové platformě Ceedu, není tomu tak. Carens na rozdíl od Ceedu nemá zadní nápravu víceprvkovou. Překvapivě to však při jízdě není poznat. Delší rozvor, větší rozchod a vyšší hmotnost přispívají u Carense k velmi pohodlné jízdě, která není na úkor překvapivě dobrých jízdních vlastností. Podvozek Ceedu snese samozřejmě ostřejší průjezdy zatáček, dáno je to ale hlavně nižším těžištěm vozu. V pohodlí pak Ceed s Carensem těsně prohrává. Oba vozy by mohly mít lépe utlumené podběhy.
Bez rodiny bych dal na první místo Ceed, se současnými potřebami mi více vyhovuje jízdní chování Carense.

Cena

Carens ve stejné výbavě a motorizaci zakoupíte zhruba o sto tisíc dráž, než Ceed. Pokud tedy není prostor důvodem, který vás nutí lovit mezi MPV, s kombíkovým Ceedem získáte srovnatelné auto a ušetříte.

Závěrem…

Odhalené slabiny Ceedu jsem popisoval průběžně a nebylo jich mnoho. U Carense je to podobné - kilometry přibývají, vše funguje, štve mě vlastně jen jedna věc - výfuk (nebo je to katalizátor?) při zahřívání po začátku jízdy či naopak chladnutí po vypnutí motoru umí pěkně nahlas ,,prasknout.” Zatímco u Ceedu i po letech provozu byl slyšet chladnoucí výfuk (tzv. pracoval), u Carense je zvuk koncentrován do jednoho či dvou silných prasknutí, což je slyšet až dovnitř vozu. Je to úplně zbytečná kaňka na jinak dobře udělaném autě.

Klady a zápory Ceedu

+ prostor v interiéru

+ pořizovací cena

+ rozsah reálně využitelných otáček motoru

+ odhlučnění interiéru od motoru

+ malý aerodynamický hluk

+ podvozek - jistota i pohodlí

- odhlučnění podběhů

- mělký zavazadelník

- podsvícení přístrojového štítu (nutnost častého upravování intenzity)

- občasné provrzávání plastu u rádia (od cca 35.000 km) a v madle dveří u řidiče (od cca 55.000 km)

Spotřeba

Ujeto kilometrů: 82.265 - konec

Průměrná spotřeba: 6,93 l/100km

Závady

bez závad

Náklady na servis

25.10.2013 - 16.646 km

Zimní prohlídka (zdarma v rámci programu 777), přezutí kompletních kol

267,- Kč

2.4.2014 - 29.398 km

Prohlídka 1 rok / 30.000 km (vozidlo bez závad)

1.937,- Kč

27.3.2015 - 58.550 km

Prohlídka 2 roky / 60.000 km (vozidlo bez závad)

+ výměna stíracích lišt

+ přezutí kompletních kol

3.412,- Kč

21.3.2016 - 78.532 km

Prohlídka 3 roky (vozidlo bez závad)

+ přezutí kompletních kol

1.933,- Kč

Tip:

Levné pneu s ověřeným původem pro vozy KIA. Nakupte pneumatiky za nízké ceny na Pneumatiky.cz


Oblíbené odkazy