65.000 km - k moři na jednu nádrž

kufr Ceed

Mám za sebou další kilometry za volantem Ceedu a zdálo by se, že není o čem psát. To auto po mě totiž nic nechce. Kromě benzinu a pravidelných servisních prohlídek a přezouvání kol podle sezony. A tak se v dalším souhrnu budu věnovat jiným věcem - zkušenostem z další rodinné dovolené se Ceedem a také jedné novince, díky které budou kilometry naskakovat pomaleji.

Německá mise

Před praktickými zkušenostmi z cesty na dovolenou s dvěmi dětmi (4 a 1 rok), však přeci jen na skok ke spolehlivosti auta a jeho stavu po 65 tisícovkách kilometrů. Musím napsat, že nijak přibývající kilometry na stavu auta nevnímám. Stále jsem nemusel měnit nebo opravovat byť jednu jedinou věc, interiér stále vzdoruje viditelnému opotřebení (byť by si už zasloužil zejména v dětmi obývané zadní části pořádnou očistu, nejen lux či mokrý hadr) a i komponenty jako tlumiče, brzdové segmenty nevykazují zhoršené vlastnosti. Stejně tak spojka, u které jsem měl po první zkušenosti se Ceedem trochu pochyby. Výtky ke konstrukci a zracování bych mířil jen k občasným pazvukům z oblasti rádia (možná by stačilo dotáhnout uchycení, ale sám se do toho pouštět nebudu) a loketní opěrky na dveřích u řidiče (to byla bolest již první generace Ceedů) a ke špinění oblasti prahů při mokru. Zašpiní se tam každé auto, jen mi přijde, že u Ceedu je to trochu víc, než bývalo u jeho předchůdců. Může to však být jen dojem způsobený bílou barvou auta. 

Hlavním kladem pro mě zůstává jak spolehlivost, tak pohodlí. Vždycky mě při dlouhé cestě překvapí, jak v pohodě se dá v Ceedu zvládnout. A to byl i příklad naší rodinné cesty k moři do míst, kam se jezdilo na družební pionýrské tábory a kam se dá za slanou vodou dojet na jednu nádrž - na německo - polský ostrov Usedom.

Kočovný cirkus na cestách

Týdny předem mě začaly děsit zkazky blízkých o tom, jak bez rakve na střeše těžko pojedeme. Rakev totiž nemám a upřímně, asi s ní ani moc jezdit nechci. Také výčet zavazadel a všemožných dětských propriet mě dost děsil. Dva velké cestovní kufry, kočárek, dvě sportovní tašky, dětský baťůžek, balík plen a dětské záchodové prkénko plus pár dalších drobností mě při porovnání s velikostí kufru Ceedu děsily. Ukázalo se, že zbytečně. Nakonec se vše vešlo a to dokonce pod roletku. Pravda, volného místa už moc nezbylo a i tak to chtělo trochu skládačského umu a naskládání drobností do schránek pod podlážkou kufru, ale vše se do auta vešlo.  Po téhle zkušenosti si říkám, jestli bychom to neměli zkusit i se třemi dětmi :-). Sice už takhle se vždy cítím jak cirkus na cestách, ale prostor pro pátého člena výpravy přeci jenom ještě zbyl.

Od Prahy ke středu Usedomu je to zhruba šest stovek kilometrů. Jede se téměř výhradně po dálnici (až na úsek chybějící D8 na území ČR a pak dojezd na Usedom), na Německé straně dost nudnou rovnou krajinou vedoucí převážně lesem, a tak pozornost rozptylují jen parky větrníků vyrábějících elektřinu. Ceed držel svižné tempo a tak i s přestávkami jsme byli nedaleko města Zinnowitz (natáčel se tam mj. Major Zeman) za 6,5 hodiny a se spotřebou odpovídající dálnici a plně naloženému autu - 7,2 litrů benzinu na 100 kilometrů. Během cesty připomenul Ceed některé výhody, které pochopí jen jeho majitel. Opět musím zmínit prakticky chybějící středový tunel v prostoru zadních pasažérů a dostatečnou šířku interiéru, kdy si mezi dvě dětské sedačky dozadu (přístup k uchycení isofix ale umí některé automobilky vyřešit lépe) může ještě někdo útlý sednout. Nebo dostatek odkládacích prostor kolem řidiče. Nebo pohodlí podvozku i sedaček. Zmínit musím i dobře fungující mechanickou kimatizaci. Je totiž i za veder schopna na nejnižší stupeň ventilace uchladit velký interiér auta. To ocení každý, komu způsobuje studený průvan zdravotní obtíže. Ceed není auto, které by v řidiči probouzelo vášně, spolehlivě a pohodlně ho však s celou rodinou přepraví kam bude třeba. A to není špatná kombinace vlastností.

Neprávem opomíjená destinace

Dovolím si i pár poznámek k cíli cesty. Na Usedomu jsme za týden nepotkali jediné Čechy. Vůbec cizinců tam bylo málo a dovolenkovali zde hlavně Němci, pro které se ostrov stal destinací, kterou je pro českou smetánku Špindlerův mlýn nebo pro moravskou a slezskou Čeladná. Skvělá úroveň všech služeb, neuvěřitelný pořádek, 42 kilometrů písečné pláže, krásná lázeňská města, všude cyklostezky (po celé délce pobřeží) a spousty možností pro trávení volného času. Od technického muzea v Peenemunde (zde nacisté vyvíjeli své létající bomby V1 a V2), přes největší motýlí farmu v Evropě v Trassenheide (jo, dětem se to líbí), po druhé nejdelší mořské molo v Evropě (Heringsdorf) a další každodenní cíle výletů jsme nikam nejeli dál než dvacítku kilometrů a s výběrem restaurace (či prostého stánku s občerstvením) nebyl problém, protože za týden jsme prostě nenarazili na špatné místo. Překvapila také neuvěřitelná vstřícnost a ochota východních Němců (nějak jsem je dosud měl ve škatulce protivných lidí). Vůbec se nám nechtělo domů a myslím, že podobně to zde prožijí i ostatní průkopníci - turisté z Čech. Zklamáni asi odjedou jen náruživý vyznavači plavání v moři. Na druhou stranu, teplý moře je jen pro saláty :-) (takové heslo cesty). Na cachtání s dětmi je to fajn, na plavání opravdu spíše jen pro otužilé. Ceny jsou vyšší o 10-20% než v ČR, nepříjemně překvapila cena benzinu (cca 1,45 Euro/litr), sjíždět z dálnice se však nevyplatilo (rozdíl pár centů).

Ceed tak má za sebou další část své služby, opět obstál se ctí a tak mi nezbývá než opět konstatovat, že to prostě vůbec není špatný auto.

pláž Usedomu

město Zinnowitz

Kilometry budou nyní přibývat pomaleji

Jak jsem zmíni v ůvodu, kilometry ujeté vzdálenosti budou odteď přibývat na počítadle pomalji. Důvod je prostý - o porci kilometrů, kteoru najezdím, se nově Ceed dělí s dalším autem, které jsem si koupil. Ale o tom třeba někdy příště, třeba na 1. dubna ve srovnávacím testu :-))))

Klady a zápory Ceedu

+ prostor v interiéru

+ pořizovací cena

+ rozsah reálně využitelných otáček motoru

+ odhlučnění interiéru od motoru

+ malý aerodynamický hluk

+ podvozek - jistota i pohodlí

- odhlučnění podběhů

- mělký zavazadelník

- podsvícení přístrojového štítu (nutnost častého upravování intenzity)

- občasné provrzávání plastu u rádia (od cca 35.000 km) a v madle dveří u řidiče (od cca 55.000 km)

Spotřeba

Ujeto kilometrů: 82.265 - konec

Průměrná spotřeba: 6,93 l/100km

Závady

bez závad

Náklady na servis

25.10.2013 - 16.646 km

Zimní prohlídka (zdarma v rámci programu 777), přezutí kompletních kol

267,- Kč

2.4.2014 - 29.398 km

Prohlídka 1 rok / 30.000 km (vozidlo bez závad)

1.937,- Kč

27.3.2015 - 58.550 km

Prohlídka 2 roky / 60.000 km (vozidlo bez závad)

+ výměna stíracích lišt

+ přezutí kompletních kol

3.412,- Kč

21.3.2016 - 78.532 km

Prohlídka 3 roky (vozidlo bez závad)

+ přezutí kompletních kol

1.933,- Kč

Tip:

Levné pneu s ověřeným původem pro vozy KIA. Nakupte pneumatiky za nízké ceny na Pneumatiky.cz


Oblíbené odkazy