50.000 km - půlka bez chybičky

Kia ceed SW

Ceed má za sebou poloviční porci kilometrů, kterou předpokládám, že v mých rukách (a nohách) urazí. A zvládl to zatím bez jediné závady, s minimálními náklady na servis a co víc - zbavil mě ve světě automobilů předsudků, které jsem dříve měl. Co se mi na autě po půlce mého soukromého testu líbí a co ne?

Klady

Pokud bych měl vyjmenovat tři hlavní přednosti Ceedu, pak bych jmenoval prostornost interiéru, která mě vždy po přesednutí do některého z aut o třídu výše překvapí (např. Superb, A6). Zmínit musím i odolnost materiálů, protože interiér po utření prachu a vyluxování nevykazuje ani při občas brutální (nejen) dětské zátěži žádné opotřebení. Týká se to i volantu, pedálů, látkových výplní dveří a dalších nejvíce namáhaných částí vozu. Hodně kritické oko odhalí nepodstatné následky převozu objemných nákladů (jako vánoční strom, kočárky atd.) na čalounění podlahy zavazadelníku, kterou by mohl vyřešit výrobce čalouněním kobercem s nižším výškou ,,chlupu”, případně majitel instalací gumové vany. U třetí pochvaly bych váhal mezi bodem za absolutní spolehlivost vozu a pohodlím, které při jízdě nabídne. A právě pohodlí u mě nakonec tento souboj vyhrává. Plavnost (a přitom naprosto dostatečná jistota), s jakou se Ceed po cestách pohybuje je pro mě i po téměř dvou letech soužití až překvapující. No a protože jsem se rozhodl jmenovat jen tři hlavní přednosti, tak jak vůz po pěti desítkách tisíc kilometrů za volantem vnímám, nedostane se na pořizovací cenu, minimalistický středový tunel v prostoru pro zadní pasažéři (prostřddní cestující nestrká nohy ke krajním pasažérům) či nezajímavost Ceedu pro lapky a vandaly (při pobytu ve zdravotnickém zařízení jsem byl nucen auto nechat v pochybné pražské čtvrti na nepříliš frekventovaném místě pět dnů a pět nocí a auto jsem nalezl ve stavu, jak jsem je zde zanechal). 

Zápory

Nejvíce mě na ceedu mrzí drobná nedokonalost ve zpracování panelu u rádia, které občas vydává zvuky, které do jinak precizně fungujícího auta nepatří. Pokud umí Kia vyrobit zbytek interiéru tak, že ani po 50.000 km nevydává žádné pazvuky, je toto zbytečný prohřešek. Druhé místo bych přisoudil mělkému zavazadelníku, respektive zbytečným schránkám pod jeho podlahou, které mělkost způsobují. Kdyby byly schránky volitelným prvkem výbavy, jsem si jistý, že by je volilo minimum kupujících, kteří by radši dali přednost většímu prostoru mezi podlahou a střechou. Alespoň u kombi jsem si tím opravdu jistý. O třetí záporný bod svádějí v mé mysli souboj hůře odhlučněné podběhy (ikdyž po jízdě Octavií druhé generace a aktuálním Superbem již tento prohřešek nevnímám tak kriticky) a spotřeba. Evropská konkurence dokázala pružněji než korejský koncern zavést do svých modelů benzinové turbomotory, které kromě lepší využitelné charakteristiky motoru nabídnout nejen papírově, ale i v praxi o přibližně půllitr menší spotřebu. Do Ceedu by benzinové turbomotory měly dorazit s faceliftem.

Zimní provoz podruhé

Jak nám měsíce a kilometry ubýhají, trávím se Ceedem druhou zimu a potvrzují se mi poznatky z té první. Spotřeba v zimních podmínkách stoupla. Viníkem bude nejen zimní obutí, ale též nižší teploty, díky kterým se motor déle zahřívá do optimální teploty. Stabilita vozu je skvělá i za zhoršené přilnavosti, rychlost vytopení promrzlého interiéru je nadprůměrná. Řekl bych, že stěrače plní svou funkci o něco hůře, než před rokem, a tak si určitě při další návštěvě servisu nechám dát nové. 

Nejhorší zkušenost

Nejhorší zkušeností tak paradoxně není nic spojené s autem, ale s dovozcem pro ČR. Nechtěl jsem to původně uvádět, ale k celkovému dojmu z oéče o zákazníka to prostě patří. Předchozí tisková mluvčí značky sama posílala novinky, které se značky týkaly. S její nástupkyní toto ustalo. Pokusil jsem se s ní navázat sám kontakt, bohužel můj mail zůstal bez odpovědi. Stejně tak pozdější snaha kontaktovat mailem generálního ředitele Kia Motor Czech zůstala zcela bez odezvy. Nevím, asi dělám značce tímto testem špatné jméno a asi je lepší za reklamu zaplatit, než si ji udělat na tomto webu zdarma :-). Projevil jsem snahu představit čtenářům tohoto webu, pokud by to bylo možné, srovnání motorů, které se do Ceedů dávají, případně i další modely z produkce Kia. Bohužel… Zájem byl pouze z mé strany.

Klady a zápory Ceedu

+ prostor v interiéru

+ pořizovací cena

+ rozsah reálně využitelných otáček motoru

+ odhlučnění interiéru od motoru

+ malý aerodynamický hluk

+ podvozek - jistota i pohodlí

- odhlučnění podběhů

- mělký zavazadelník

- podsvícení přístrojového štítu (nutnost častého upravování intenzity)

- občasné provrzávání plastu u rádia (od cca 35.000 km) a v madle dveří u řidiče (od cca 55.000 km)

Spotřeba

Ujeto kilometrů: 82.265 - konec

Průměrná spotřeba: 6,93 l/100km

Závady

bez závad

Náklady na servis

25.10.2013 - 16.646 km

Zimní prohlídka (zdarma v rámci programu 777), přezutí kompletních kol

267,- Kč

2.4.2014 - 29.398 km

Prohlídka 1 rok / 30.000 km (vozidlo bez závad)

1.937,- Kč

27.3.2015 - 58.550 km

Prohlídka 2 roky / 60.000 km (vozidlo bez závad)

+ výměna stíracích lišt

+ přezutí kompletních kol

3.412,- Kč

21.3.2016 - 78.532 km

Prohlídka 3 roky (vozidlo bez závad)

+ přezutí kompletních kol

1.933,- Kč

Tip:

Levné pneu s ověřeným původem pro vozy KIA. Nakupte pneumatiky za nízké ceny na Pneumatiky.cz


Oblíbené odkazy