30.000 km - Koupil bych si Kiu Ceed znovu?

Kia Ceed test

Jak ten čas a kilometry letí… Ceeda jsem si vyzvedl takřka na den před rokem a dnes jsem s ním překonal hranici 30.000 kilometrů. Jak si Ceed během této doby vedl? A koupil bych si ho znovu? Přečtěte si zkušenosti s autem po roce provozu.

Motor a spotřeba

Věděl jsem, do čeho jdu. Benzinová základní 1,4 postrádá razantnější zátah odspodu vlastní moderním turbomotorům a i spotřeba ve většině jízdních režimů je u ní o něco větší. Tradiční koncepce má ale také své klady. Jsou jimi spolehlivost, rychlé zahřívání, výkonovou špičku a menší rozptyl spotřeby v závislosti na jízdním režimu. Jak jsem psal dříve, tankuji stylem “když se rozsvítí hladové oko, vezmu plnou.” Díky tomu vím, že nejnižší spotřeba na “jednu nádrž” byla 6,12 litrů/100 kilometrů (vůz měl tehdy najeto 11.000 kilometrů) a nejvyšší 7,69l/100km při najetých 20.000 kilometrech. Podobně vysokou spotřebu vůz vykázal již jen dvakrát - při druhé natankované nádrži (při najetých 750 km) a při dálničním přesunu s hodně naloženým autem z dovolené v Itálii, čtyřitestupňových vedrech a zácpách v oblasti Brenneru. Průměrná spotřeba (kdy poměr najetých kilometrů odpovídá cca 1/3 město, 1/3 okresky a 1/3 dálnice) se od jara do léta pohybuje kolem 6,9 l/100 km a v zimě je o 0,2 litru vyšší. Ve všech Ceedech najdete indikátor řazení. A jako ve všech autech… ho často ignorujte. Jinak budete trápit auto i sebe :-). Motor je sám o sobě tichý a díky dobrému odhlučnění si na něj v tomto ohledu stěžovat nebudete. Jeho zvuk není nijak obtěžující a jeho vibrace i na volnoběh jsou naprosto minimální. Spotřeba oleje dosud žádná.

K vlastnostem motoru - citelně ožil po zajetí (kolem 9.000 km), ale sportovní zážitky nečekejte. Pro mé účely výkon dostačuje (většinou jezdím sám a bláznivá léta mám za sebou). Pokud jezdíte častěji ve větším obsazení, nebo chcete mít výkonovou rezervu pro předjíždění nebo rychlé přesuny, šáhněte po 1,6GDI nebo kterékoliv výkonové specifikaci 1,6 CRDI.

Jaký motor bych si vybral dnes? Nenarazil jsem na situaci, kdy by mi 1,4 CVVT nestačil, kdy bych se za výběr tohoto motoru proklínal. K hatchbacku ho mohu opravdu s klidným svědomím doporučit (pokud vám nevadí při potřebě výkonu motor vytáčet). K SW, pokud to vaše finance dovolí, zvolte 1,6GDI. Kromě většího výkonu se vám odvděčí i o něco menší spotřebou. Naftové motory Ceedu jsou velmi dobré (u 1,4 CRDI platí dvojnásob, že je jen pro klidné řidiče), dobře si ale spočítejte, zda se vám vyplatí. V praxi je jejich spotřeba oproti benzínovým motorům nižší jen o litr, litr a čtvrt…

Za volantem

Když si po roce sednu do Ceedu, potěší mě, že na něm ten rok není nijak znát. V interiéru není žádné opotřebení. Nikde nic odřeného, ošoupaného, povoleného. Dokonce i v zadní části vozu, kde schopnosti slovenských montérů prověřují ruce a nohy potomka. Jestlipak při vývoji zkoumají, kolik dětských kopanců vydrží plastové a látkové obložení dveří? :-) Co není vidět, ale je slyšet - každý den stahuji a vytahuji okno u řidiče. Při dovírání je na zvuku znát, že těsnění neklade zavíranému oknu takový odpor, jako u ostatních oken nebo u nového vozu. Za jízdy žádné zhoršení izolačních vlastností těsnění okna nepozoruji.

Poloha za volantem je pohodlná i pro delší cesty, stejně tak sedadla. Pokud jsem byl dříve kritický k menšímu průměru věnce volantu, nyní mi jeho menší tloušťka nijak nevadí. Řízení nenabízí dokonalý přenos vozovka - ruce, ale pro normální využití auta je nastavení posilovače docela příjemné. Menším postavám bude vadit nenastavitelná opěrka pro pravý loket (pokud máte sedadlo blíže k volantu, může se ocitnout za vaším loktem, takže se o ni neopřete), není to však můj případ. Ergonomicky rozmístěné ovladače vás neodvádí od řízení. A návod na jejich pochopení nepotřebujete. Za jeden z největších kladů Ceedu označuji pohodlí. A to jak v tlumení nerovností, tichu, plavnosti na dálnici, tak prostoru, který interiér nabízí. A to včetně drobností typu v podstatě neexistujícího středového tunelu v prostoru pro nohy zadních pasažérů. Jízdním vlastnostem nemám co vyčíst. Vůz je jistý na jakémkoliv povrchu a při jízdě nepozoruji po třech desítkách tisíc kilometrů žádnou změnu vlastností. Řazení je přesné, chod pedálů a jejich umístění precizní. Dobrým pomocníkem je Hill holder, na škodu je absence kontrolky jeho sepnutí. A tak věcí, co mohou člověka štvát není mnoho. Horší odhlučnění podběhů a občasné provrzávání (pouze na kostkách nebo rozbité silnici) krycího plastu palubní desky před rádiem. Nutnost měnit intenzitu podsvícení displeje podle denní doby. Nižší účinnost ostřikovačů (za vyších rychlostí a v zimě). Občas si majitelé Ceedů stěžují na účinnost světel, mě přijde vcelku standardní. A to je opravdu vše, co mi po roce za volantem na tom autě vadí.

Časté dotazy směřují na kvalitu laku. Buď mám velké štěstí, nebo se oproti první generaci Kia polepšila. Lak není poškozen ani odlétajícím štěrkem, ani mytím v myčce. Jediný škrábanec jsem autu způsobil o ostrý roh obrubníku sám. Lak se ale ani v okolí tohoto poškození na nárazníku neloupe. A když je řeč o nárazníku, přežil i “parkovací dovednosti” řidiče, který do něj nacouval svým tažným zařízením. Přestože prohnul SPZ o cca 3 cm, nárazní pod ní nepraskl.

Výbava

Radost mi stále dělá standardní rádio. Slušný zvuk, dobré ovládání, solidní příjem a skvěle fungující vstup na USB. Rádio má očividně vlastní paměť na mp3. Přestože jsem z vloženého USB odstranil některé složky s hudbou, v rádiu šly stále po vložení USB disku přehrát. Budu muset zjistit, jak tuto vnitřní paměť vymazat. Také ovládání na volantu (které funguje i při vypnutém motoru) je bezchybné. Auto jsem zakoupil ve specifikaci Comfort s paketem Plus a zatmavenými zadními okny a považuji to za dobrou volbu. Takovou zlatou střední cestu. Někomu může chybět automatická klimatizace. Je to otázka priorit. Mechanická však funguje dobře. Výbava je vždy věcí individuální volby, specifikaci, kterou jsem zvolil však mohu vřele doporučit. Za úvahu také stojí momentálně nabízený výroční model Aniversity.

Spolehlivost a servisní náklady

Prozatím absolutní spolehlivost. A velký důvod ke spokojenosti. Potěšila mě i cena servisu, který se vešel do dvou tisíc (samostatný článek zde). Zatím je tak Ceed levný nejen při pořízení, ale i na provoz. 

Koupil bych si Ceed znovu?

Je to výborné lidové auto. Ceed je možná nejlepší Volks Wagen na trhu :-). Pokud bych tvrdil, že o jiném autě bych ani nepřemýšlel, tak bych lhal. Výběr nového auta je u mě vždy i trochu iracionální záležitostí a tak bych nyní přemýšlel třeba o nějaké Mazdě (6, CX5), Octavii III. generace nebo kombíkovém Golfu. S klidným svědomím však mohu každému, kdo hledá rodinné auto s výborným poměrem cena - užitná hodnota Ceed doporučit. Mě Ceed zatím v žádném ohledu nezklamal - naopak, je pro mě milým překvapením, jaké auto lze dnes za částku do 350 tisíc korun koupit. A proto bych si ji v této cenové kategorii vybral klidně znovu.

Ptát se, přidávat vlastní zkušenosti a diskutovat můžete v DISKUZI.

Klady a zápory Ceedu

+ prostor v interiéru

+ pořizovací cena

+ rozsah reálně využitelných otáček motoru

+ odhlučnění interiéru od motoru

+ malý aerodynamický hluk

+ podvozek - jistota i pohodlí

- odhlučnění podběhů

- mělký zavazadelník

- podsvícení přístrojového štítu (nutnost častého upravování intenzity)

- občasné provrzávání plastu u rádia (od cca 35.000 km) a v madle dveří u řidiče (od cca 55.000 km)

Spotřeba

Ujeto kilometrů: 82.265 - konec

Průměrná spotřeba: 6,93 l/100km

Závady

bez závad

Náklady na servis

25.10.2013 - 16.646 km

Zimní prohlídka (zdarma v rámci programu 777), přezutí kompletních kol

267,- Kč

2.4.2014 - 29.398 km

Prohlídka 1 rok / 30.000 km (vozidlo bez závad)

1.937,- Kč

27.3.2015 - 58.550 km

Prohlídka 2 roky / 60.000 km (vozidlo bez závad)

+ výměna stíracích lišt

+ přezutí kompletních kol

3.412,- Kč

21.3.2016 - 78.532 km

Prohlídka 3 roky (vozidlo bez závad)

+ přezutí kompletních kol

1.933,- Kč

Tip:

Levné pneu s ověřeným původem pro vozy KIA. Nakupte pneumatiky za nízké ceny na Pneumatiky.cz


Oblíbené odkazy