20.000 km - Jedeme dál...

Kia Ceed test

Kia Ceed překročila po osmi měsících 20.000 kilometrů a je tak za pětinou mého soukromého testu. Nastal tak čas pro další vyhodnocení našeho vzájemného soužití. Jak se každodenní používání projevilo v interiéru? Jaké jsou provozní náklady? Jakých nových vlastností jsem si všiml s příchodem zimního období a co udělal pokles teplot se spotřebou?

Motor

Největší rozdíl v chování motoru jsem zaznamenal kolem 10.000 najetých km, kdy motor citelně získal na síle. Od té doby jsem nezaznamenal změnu v jeho chování. Když nyní spadly teploty k nule, ocenit můžu doprovodný jev klasické koncepce šestnáctiventilového motoru - rychlé zahřívání. Naštěstí zde není žádná “vychytávka” ve stylu TSI, kde se do zahřátí motoru odpojuje vodní pumpa a motor tudíž nezahřívá chladící kapalinu vedoucí do topení. Ceed začíná topit brzy po nastartování. Ano, neušetří trochu paliva, ale za teplo v autě mi to rozhodně stojí. Spotřeba motoru na zimních pneumatikách a nižších teplotách o něco vzrostla. Přesný údaj uvedu radši až po delším období, vypadá to ale na cca 0,2l/100 kilometrů. Zimní spotřeba se tak bude pohybovat kolem sedmi litrů benzinu. Nezaznamenal jsem žádný úbytek oleje.

Interiér

Po osmi měsících každodenního používání a převážení věcí jako rozložené postele, svačící a blinkající dítě, kočárek, brambory atd. se vnitřek auta drží až obdivuhodně a není v něm žádný šrám. Nejvíce asi trpí obložení předních dveří, do kterého při vystupování dost často kopnu v úrovni odkládací schránky, čalounění ze zadní strany spolujezdcova sedadla, které s radostí okopává potomek svýma botama a čalounění kufru, do kterého jsem kvůli přihrádkám pod podlahou stále nezakoupil nějakou plastovou vanu. Po vyluxování, otření prachu a otření plastů vlhkým hadrem nikde kupodivu stále žádné opotřebení vidět není. Když jsem si do auta sedl poprvé, na pohled na mě materiály, kožený (?) potah volantu, čalounění a plasty tak odolně nepůsobily. Ale odolné očividně jsou. V tomto ohledu maximální spokojenost. V minulém hodnocení jsem zmínil, že trochu provrzává plast nad výdechy ventilace na palubní desce. Nakonec to zřejmě byl plast kolem rádia, vše již ustalo a akustickou pohodu v autě narušuje jen roletka zavazadelníku a hluk od kol. Byť ten je paradoxně na zimních pneumatikách SAVA nižší, než na letních ekonomických (a ekolologických) Hankook. 

Jizdní projev

Nejčastěji jezdím v autě sám. Při takové zátěži myslím, že motor 1,4 benzin obstojí. Obstál i při letní dovolené při poměrně velkém zatížení auta. Motor je tichý, bezproblémový, běží kultivovaně a spotřebu udrží do sedmi litrů. Takže bez ztížností. Za nejvíce doporučeníhodný však považuji silnější benzin - 1,6GDI. Poskytne o něco nižší spotřebu a zejména při předjíždění i citelně větší porci výkonu. S autem se jezdí příjemně. Ničím řidiče ani posádku neobtěžuje.

 

Podvozek Ceedu mi zcela vyhovuje. Kompromis mezi komfortem a jízdní stabilitou je pro běžné využití auta výborný. Vyčítat jde snad jen o trochu nižší trakce předních kol při mokru a při rychlých rozjezdech. V zatáčkách se pak tato vlastnost neprojevuje tak, že bych ji pozoroval. Tam auto bezpečně vede stopu při jakémkoliv podkladu.

Provozní náklady

Jsou zatím radostí. Mimo benzínu, dolévání kapaliny do ostřikovačů (jejíž nádržka je příjemně objemná, takže se nejedná o častý úkon) a přehození pneumatik provoz ceedu neznamenal žádné náklady. Vše funguje jak má. U provozních nákladů se ještě zmíním o jedné věci - servisu KIA. Určitě jste slyšeli, že korejci jsou sice levní na pořízení, ale drazí na provoz. Zatím mám jedinou zkušenost, kterou jsem popsal v článku o zimní prohlídce (v rámci programu 777 zdarma), při které jsem si nechal přehodit kola (zimní za letní). za tento úkon jsem zaplatil 267,- korun. To mi přišlo až směšné… Pokud by podobně nízké byly i náklady na roční prohlídku, myslím, že by další předsudek o korejských autech padl… Mimochodem, Škoda Auto si zadala průzkum, zda se delší záruka některých automobilek vyplatí i po započtení nákladů na povinné garanční prohlídky. A zatímco na hyundai získala Škoda marketingový bič, na Kiu ho použít nemůže. Většina vozů Kia nemá vyšší náklady na povinný servis, než modely Škoda. Pokud se mi podaří k tomutu průzkumu získat podrobnosti, určitě je zveřejním.

Protože na web přichází stále víc nových čtenářů, což mě těší, pustím se do popisu některých dalších zkušeností s autem.

Spolehlivost

Auto nemělo za 20.000km jedinou závadu nebo jediné zaváhání funkčnosti. Mírné opotřebení jsem zaznamenal na těsnění okna u řidiče, které je nadměrně namáháno tím, že okno několikrát za den stahuji a vytahuji (kvůli vjezdům na parkoviště). Pravé přední okno se tak dovírá se znatelně méně tlumeným zvukem, než ostatní okna v autě. Mimo hlasitějšího “dojezdu” jsem ale jiný vliv tohoto opotřebení nezaznamenal.

Praktičnost

V samotné kabině těžko hledat chyby v praktičnosti. V kufru bych ocenil absenci dvojitého dna a také páté dveře by se mohly otvírat výš. Anebo jsem měl narůst méně, než do 197 cm…. Poměrně dost majitelů Ceedů má výhrady k provedení roletky zavazadelníku. Některým se zadrhává ve vodících drážkách. Zatím tento problém nepozoruji. Stejná roletka se používá v Hyundai i30, majitelé Hyundaiů si na ni v takové míře nestěžují. Uvidíme, jaký názor si na ni udělám časem, zatím jej kladný ani záporný nemám. Co považuji za nepraktické je podsvětlení palubních přístrojů. U žádného auta jsem neměl potřebu jej při jízdě ve dne / v noci měnit, u Ceedu ano. Pokud podsvělení “nočně” ztlumím, ve dne jsou údaje displejů špatně čitelné. Pokud nechám intenzitu na “MAX”, což mi vyhovuje přes den, v noci jsou přístroje podsvětlené až moc. Kompromisem tak je nastavení na nejvyšší úroveň pod hodnotu “MAX”. Ale stejně to vždycky začnu po pár kilometrech štelovat… Někdy se jako nepraktický ukazuje menší odpor aretace otevřených dveří. Při stání v kopci nebo ve větru mají přední dveře až příliš malý odpor a mají tendenci se samy zavírat.

Prostornost

Velmi dobrá. Čytři lidi mohou cestovat absoutně bez omezování kolen, hlav loktů či jiných částí těla. Případný pátý cestující vzadu uprostřed ocení prakticky nulový středový tunel u svých nohou. Prostorností patří Ceed určitě k tomu lepšímu v kategorii. Kufr není takový, jaký umí nabídnout Octavia a při letní dovolené jsem se do něj vešel tak tak (o nočník). Když bychom ale nevezli kočárek, místo by v něm zbylo. Zda je kufr dostatečný nebo ne je tedy závislé na individuálních potřebách každé rodiny. Já ho jednou, dvakrát za rok zcela zaplním, ještě se mi ale nestalo, že by svým objemem nevyhověl. Přihrádky pod dnem využívám minimálně, nejvíce na uschování notebooku apod.

Kufr Kia Ceed

Jízdní vlastnosti

Milovníci sportovní jízdy budou zklamáni (anebo vůz obují do 16” nebo 17” pneumatik s nižším profilem). Vyznavači bezpečnosti a komfortu budou spokojeni. Jízdní vlastnosti jsou naprosto v pořádku. Velmi dobře fungují brzdy, možná ABS by mohlo být méně citlivé, někdy zasahuje až příliš horlivě, když třeba kolo odskočí při brždění a přejezdu díry. Jiný stabilizační systém jsem ještě do chodu neuvedl.

Jízdní komfort

Je silnou stránkou vozu. Pohodu ruší jen horší odhlučnění podběhů proti valivému hluku od pneumatik a případných odlétávajících kamínků či nečistot. Pokud bych měl napsat, proč bych si Ceed koupil znova, právě jízdní komfort by byl jedním z hlavních důvodů. Auto mi zcela vyhovovalo i na dlouhou cestu ujetou v kuse (cca 880km). Sedadla považuji za rozměrná a pohodlná. Záda mě z nich nebolí, což zdaleka neplatí o všech autech, kterými jsem jezdil. 

 

Náhradní díly

Neměl jsem šanci posoudit jejich ceny. Ale Ceed ještě čeká 80.000km…

Výkon motoru

Pro klidnou jízdu s nezatíženým autem 1,4 CVVT stačí. Více se ale k autu hodí 1,6GDI nebo 1,6CRDI, který k souboru dobrých vlastností Ceedu přidají ještě velmi dobrou dynamiku. Při výběru Ceedu doporučuji motor, o kterém uvažujete, vyzkoušet při delší zkušební jízdě. Já se takto nezalekl základní 1,4.

 

Spotřeba

Nevěřte palubnímu počítači, ale i tak budete spokojeni. Do sedmi litrů se vejdete u obou benzinových verzí. A to s autem jezdím prakticky každý den skrz ucpanou Prahu.

Přečtěte si, jak jsem Ceed hodnotil po

5.000 km

10.000 km

15.000km

a nebo se prostě zeptejte na mailu 2partners@email.cz . Uvítám také Vaše zkušenosti s vašimi Ceedy.

Přehled komentářů

  1. Radio s USB (Peter, 14.12.2013 1:53:44)

    Dobrý deň, ja sa chcem spýtať, akú máte skúsenosť s pripojením mobilu (obyčajného alebo smarphona) do USB portu, či sa mobil aj nabíja alebo nie a prípadne, či rádio prehá hudbu, ktorá je nahratá v mobile, alebo či ju prehrá, keď ju pustím na telefóne manuálne. Prípadne či sa dá zosynchronizovať s Bluethoot funkciou, ak takúto funkciu vaše auto má.

    Ďalšia vec, čo by ma zaujímala, koľko prípojok na spotrebiče auto má, či sa nachádza prípojka 12V/230V v kufri, a či vpredu dokáže prípojka nabíjať aj notebook (do koľko wattov dokáže nabíjať).

    Ako rýchlo sa dokáže zadné okno zašpiniť (znovu zamočiť) po jazde na mokrej ceste od posledného zotretia zadným stieračom (Fiat Doblo po zotretí zadného okna sa zamočí od kolies asi do 10 sekúnd :D Suzuki SX4 asi za minútu, všetko pri rýchlosti okolo 50 km/h).

    Niektoré stierače majú tendenciu zavŕzgať pri zotretí pri nižšej teplote alebo pri nie dostatočnom navlhčení okna. Spozorovali ste podobné zvukové doprovody stierača alebo zatiaľ všetko tak ako má byť?

    Aké majú bočné vedenie sedačky? Dokážu v zákrute podržať alebo človek pri okrskách v sedačkách trochu pláva? Testoval som novú Oktáviu a tam bolo bočné vedenie konštruované zrejme na človeka s 90+ kg postavou (ja som v nej trochu ločkal, oproti sedačkám čo mám vo Ford Mondeo, tie majú excelentné bočné vedenie).

    Zatiaľ to bude asi všetko, ak ma niečo ďalšie napadne, určite napíšem :)

    S pozdravom,
    Pedro

  2. Dobrý den Peter, (Honza (test-kia-ceed.cz), 16.12.2013 17:45:51)

    zkušenost s připojením mobilu do USB bohužel nemám, mohu ale zkusit, zda je v USB portu napětí. Napíšu sem do diskuze.

    Přípojky - autozásuvky jsou v autě tři - dvě u přihrádky před řadicí pákou, jedna v kufru. Napájení notebooku zvládnou v pohodě, ve wattech Vám to bohužel neřeknu, doporučuji zaslat dotaz na Kia Slovakia. Obecně nabíjení notebooku doporučuji pouze při běžícím motoru, znám kolegu, co dokázal vybít autobaterii za 45 minut :-).

    Špinění zadního okna? Mám na autě tovární zástěrky (příplatková výbava), nevím, jestli to má vliv, ale při takto malé rychlosti se zadní okno téměř nešpiní. Při 90kmh nebo při jízdě na dálnici a mikru se špiní podobně rychle, jako u jiných aut. Stěrač zadního okna je možné nechat zapnutý tak, že cca každých 5 sekund okno setře.

    Dosud jsem nežádoucí zvuky u předních stěračů nezaznamenal. Na druhou stranu ale musím napsat, že to co popisujete podle mě souvisí hlavně s přítlakem stěračů. U aut s bezlištovými stěrači, které mají přítlak vyšší jsem to měl vždy, ale také uměly lépe sklo utřít. Rozdíl je ale sotva pozorovatelný. Dost majitelů Ceedů si spíše než na stěrače stěžuje na nedostatečný rozstřik kapaliny z ostřikovačů a to hlavně při dálničních rychlostech. Co je naopak na pochvalu - nádobka na kapalinu má snad 4 litry a na přístrojové desce nechybí kontrolka, která se rozsvítí před jejím vyčerpáním.

    Sedačky - mám 197 cm a užší postavu. Sedačky jsou docela rozměrné, takže nemohu říct, že by mě obepínaly. Sedačky si ale chválím, protože Ceed je jedno z opravdu mála aut, ze kterým mě nebolí záda. Ideálně si zkuste s dealerem domluvit zapůjčení vozu na den nebo víkend a vyzkoušejte si je.

    Napište, budu rád :-).

    PS: O víkendu jsem poprvé jezdil s autem na namrzlé silnici na horách. Velmi milé překvapení, jak dokáže auto na namrzlé vozovce držet směr!

  3. usb (Honza (test-kia-ceed.cz), 21.12.2013 16:12:40)

    Zdravím Peter,

    tak jsem provedl zkoušku a usb připojenou věc nabíjí.

    Všímal jsem si špinění zadního okna při jízdě na mokru - při rychlosti 50km/h je téměř nulové, Špinění začíná při cca 70km/h. Samozřejmě také záleží jak moc je mokro.

  4. Soukromé postřehy po 12 tis. km (Petr, 5.1.2014 15:50:36)

    Dobrý den,
    díky za Váš web. Mám také kombi v bílé barvě, jen 1,6 GDi a ve výbavě Exclusive a zde jsou mé postřehy.
    Motor ideální, i když věřím, že 1,4 pro většinu potřeb stačí.
    Kola 16´´ stále komfortní, jak to u kol bývá, vypadají lépe než kola menší. Mimochodem Vaše fotogalerie mi posloužila, abych si ověřil, že disky Dezent F autu sluší i na živo:). Díky. Kupoval jsem je v 16´´ na zimu.
    Přes léto auto bez problémů. Zima ukázala pár slabých neduhů. Začala vrzat zadní roletka při jízdě (jsem ujetý na pazvuky v autě). Roletka také zůstává v kolejnicích a nenavíjí. Víko kufru, resp. vzpěry v zimě tuhnou a moc se jim nechce nahoru - rozhodně nejdou sami na poprvé do svého maxima, takže i já při výšce 185 jsem si dal do hlavy (normálně je to v pohodě). Třetím bodem, co nemá rád zimu je asi rádio. Ptal jsem se i na to v servisu a prý má v sobě mikroporcesor, no a takovým věcičkám se zima nelíbí. Takže občas samo přepne z USB na rádio, či naopak, nepamatuje si, kde skončilo při přehrávání z USB. Taky mě trochu trápí stěrače. Jak uvádíte, je to špatný rozstřik při vyšších rychlostech ale i jejich stírání při těchto vyšších rychlostech. Do 50 km v pohodě, na dálnici je to ale celkem boj. Rozhodně také nevěřím udávanému objemu zavazadelníku, a to ani když bychom odečetli přihrádky pod podlahou, které si tedy mohli odpustit. Hloubku považuji za podstatnější, než nastolenou rovinu po sklopení.

    Jinak autíčko slouží perfektně a až na drobné uvedené je s ním maximální spokojenost.

    Zdravím

    Petr

  5. postřehy (Honza (test-kia-ceed.cz), 6.1.2014 12:14:21)

    Zdravím Petře,
    díky za ohlas. Ke tvým postřehům:
    - Souhasím, že větší kola autu sluší. Patnáctky byly k autu od dovozce zdrama, a jak známo, darovanému koni se na zuby nekouká :-). Nemohu porovnávat s komfortem na 16", ale věřím že rozdíl nebude podstatný. Na 15" jsem komfortem téměř nadšen.
    - Pazvuky u aut také nesnáším. Bohužel, zatím nejlepší auto, které jsem v tomto ohledu měl, byl paradoxně Peugeot 207. Jinak ať to bylo Volvo, VW, Škoda nebo Kia, vždy se našlo něco, co občas nějaký zvuk vydá. U shrnovacích roletek kombíků je to bohužel pravidlem zřejmě u všech aut, které ji mají. Jinak jak jsem uvedl, občas se ozve panel kolem rádia. Snad se to časem nebude zhoršovat.
    - Se slabší silou vzpěr víka kufru v zimě souhlasím. také jsem si všiml.
    - Ostřikovače - v létě s nimi problém nebyl, v zimním provozu potvrzuji, že by opravdu mohly plnit svoji funkci lépe.
    - Zatím nepozoruji vliv mrazů na rádio. Ale asi také proto, že auto ještě pořádný mráz v mých končinách nezažilo. Rozhodně si toho zkusím všímat.
    - Zavazadelník je téma, kterému se chci věnovat podrobněji. ADAC se svými měřeními došel opravdu k podstatně jiným číslům (ale to u všech automobilek a automobilů). Zatím mě ve zpracování téma "válka kufrů" brzdí čas, nicméně jsem na určité věci dohodnutý v jednom dealerství, snad to čtenáře webu po zpracování potěší. Mohu prozradit, že srovnávat se budou Kie mezi sebou i s konkurencí od domácí značky (a tím nemyslím Hyundai :-)). Také bude připojen výsledek ADACu a vlastní výpočet objemu na 3D modelu.
    - Jinak gratuluji k volbě motoru i výbavy. Zejména 1,6 GDI považuji za skvělou volbu.

  6. ceny servisních prohlídek (Aleš Vaněček, 8.3.2014 18:17:19)

    Zdravím všechny, vím, že většinou máte vozítka nová (rok 2013),ale přesto se chci zeptat jestli někdo nemáte přesné ceny ročních prohlídek v servisu. Zatím mám za sebou tu první,kde se pouze mění olej a filtry a stílo to 2500,- /mimochodem olej v servisu je fakt drahej)

Klady a zápory Ceedu

+ prostor v interiéru

+ pořizovací cena

+ rozsah reálně využitelných otáček motoru

+ odhlučnění interiéru od motoru

+ malý aerodynamický hluk

+ podvozek - jistota i pohodlí

- odhlučnění podběhů

- mělký zavazadelník

- podsvícení přístrojového štítu (nutnost častého upravování intenzity)

- občasné provrzávání plastu u rádia (od cca 35.000 km) a v madle dveří u řidiče (od cca 55.000 km)

Spotřeba

Ujeto kilometrů: 82.265 - konec

Průměrná spotřeba: 6,93 l/100km

Závady

bez závad

Náklady na servis

25.10.2013 - 16.646 km

Zimní prohlídka (zdarma v rámci programu 777), přezutí kompletních kol

267,- Kč

2.4.2014 - 29.398 km

Prohlídka 1 rok / 30.000 km (vozidlo bez závad)

1.937,- Kč

27.3.2015 - 58.550 km

Prohlídka 2 roky / 60.000 km (vozidlo bez závad)

+ výměna stíracích lišt

+ přezutí kompletních kol

3.412,- Kč

21.3.2016 - 78.532 km

Prohlídka 3 roky (vozidlo bez závad)

+ přezutí kompletních kol

1.933,- Kč

Tip:

Levné pneu s ověřeným původem pro vozy KIA. Nakupte pneumatiky za nízké ceny na Pneumatiky.cz


Oblíbené odkazy