10.000 km s 1,6 GDI

V nástupci mého Ceedu jsem zvolil motor, který se v nejprodávanějším modelu KIA rovněž nabízí a těší se docela velkému zájmu kupujících. Mnozí jej označují za nejvhodnější motor pro běžného majitele Ceedu. Jak jsem s motorem, byť v jiném automobilu, spokojený?

Carens 1,6 GDI je oproti stejně motorizovanému Ceedu SW o dost těžším automobilem. Což je možné odvodit nejen ze samotné hmotnosti auta, ale i zrychlení z nuly na sto pomalejšímu o 1,1 vteřiny a deklarované o půl litru vyšší průměrné spotřeby. Za zhoršení může samozřejmě i větší odpor vzduchu díky větší čelní ploše vozidla. Přesto věřím, že mé poznatky k motoru platí i pro Ceed. A nejen to. Domnívám se, že jeho přednosti zde budou ještě silnější a slabina naopak menší.

Při zkušební jízdě zcela novým vozem jsem měl pocit, že mezi Ceedem 1,4CVVT a Carensem 1,6GDI není moc rozdíl. Po desítce tisíc kilometrů musím uznat, že větší objem a z něho pramenící vyšší výkon a točivý moment mají něco do sebe i ve větším automobilu. Motor však má svá specifika, se kterými musí řidič počítat.

Podobně jako většina elektronicky řízených atmosférických motorů do objemu 1,8l žije 1,6 GDI dvojím životem. Ten první je z volnoběhu do 3.000 otáček, ten druhý leží za touto hranicí… Zatímco v nižších otáčkách plní svou úlohu s rozvahou, ve vyšších opravdu výrazně ožívá a umí si i s Carensem velmi slušně poradit. Říkám si, že v Ceedu musí být s tím motorem při ostřejší jízdě docela zábava. Tato charakteristika motoru s sebou nese jednu zvláštnost - na dálnici vůz zrychluje mnohem lépe nad hranicí 120, 130 a více km/hod., než pod ní. V nízkých otáčkách motor logicky nedokáže konkurovat turbomotorům, ve vyšších má na rozdíl od většiny z nich příjemnou špičku.

Co je na motoru příjemné je jeho zvukový projev. Fakt zní dobře. Je sice nepatrně hlučnější, než byla 1,4 CVVT, ale díky příjemnějšímu zvukovému projevu to není vůbec obtěžující.

Narozdíl od CVVT padá GDI pomaleji z otáček a to jak na volnoběh, tak při zrychlení a následném puštění plynu. Nepovažuji to za klad ani zápor, pouze za rozdíl.

Spojení motoru, plynu, spojky a převodovky je dobře sladěno, vše lze ovládat přesně, lehce a samotné řazení je plně srovnatelné s koncernem VW.

Motor zatím (a není to překvapení) funguje zcela spolehlivě a bez spotřeby či úniků oleje nebo chladící kapaliny. Rychle se zahřívá, a stejně jako 1,4 si provozní teplotu drží na úrovni lehce přes 80 st. Celsia. Tedy o něco níže, než kolik ukazuje teploměr u většiny jiných vozidel.

A tím se dostáváme k jedinému záporu. A tím je spotřeba. V Carensu mám průměrnou spotřebu přes 7,5 litru na sto kilometrů. Nemohu napsat, že jsem podobný údaj nečekal, spíš jsem ho čekal, ale oproti konkurentům s turbomotory to je prostě víc. Porovnávat spotřebu 1,4 CVVT a 1,6 GDI v rozdílných autech je nesmysl, když jsem si o tom ale psal s několika majiteli Ceedů, většina uváděla spotřebu podobnou, někteří dokonce u 1,6 GDI nepatrně nižší, než u svého sourozence o dvě deci chudšího. Na spritmonitor.de je průměrná spotřeba Ceedů s 1,4 CVVT 7,4 l/100km, u 1,6GDI pak podobná (7,5l/100km).

Doporučil bych tedy motor 1,6 GDI do Ceedu? Za sebe říkám, že jednoznačně ano všem, kteří častěji jezdí s naloženým vozem nebo mají rádi dynamičtější jízdu. Jediný příplatek zaplatíte při koupi auta, servis a spotřeba Vás vyjde nastejno.

Klady a zápory Ceedu

+ prostor v interiéru

+ pořizovací cena

+ rozsah reálně využitelných otáček motoru

+ odhlučnění interiéru od motoru

+ malý aerodynamický hluk

+ podvozek - jistota i pohodlí

- odhlučnění podběhů

- mělký zavazadelník

- podsvícení přístrojového štítu (nutnost častého upravování intenzity)

- občasné provrzávání plastu u rádia (od cca 35.000 km) a v madle dveří u řidiče (od cca 55.000 km)

Spotřeba

Ujeto kilometrů: 82.265 - konec

Průměrná spotřeba: 6,93 l/100km

Závady

bez závad

Náklady na servis

25.10.2013 - 16.646 km

Zimní prohlídka (zdarma v rámci programu 777), přezutí kompletních kol

267,- Kč

2.4.2014 - 29.398 km

Prohlídka 1 rok / 30.000 km (vozidlo bez závad)

1.937,- Kč

27.3.2015 - 58.550 km

Prohlídka 2 roky / 60.000 km (vozidlo bez závad)

+ výměna stíracích lišt

+ přezutí kompletních kol

3.412,- Kč

21.3.2016 - 78.532 km

Prohlídka 3 roky (vozidlo bez závad)

+ přezutí kompletních kol

1.933,- Kč

Tip:

Levné pneu s ověřeným původem pro vozy KIA. Nakupte pneumatiky za nízké ceny na Pneumatiky.cz


Oblíbené odkazy